کد مطلب:17204
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
از اين آيه ي شريفه : « يا ايها النبي لم تحرم ما احل الله لك . . . » استفاده مي شود كه پيغمبر برخي از چيزهايي را كه خدا حلال كرده بر خويشتن حرام كرده بود آيا اين با عصمت پيامبران منافاتي ندارد ؟
اين كه انسان كاري را كه قبلاً بر وي حلال بوده بر خود حرام كند بر دو گونه است يك وقت اين تحريم ، تحريم تشريعي است يعني انسان چيزي را كه خدا حلال كرده در برابر خدا تشريع كرده و قانون جعل كند و حلال خدا را حرام سازد يك وقت هم چيزي را كه خدا حلال كرده از طريق قسم خوردن بر ترك آن ، آن را بر خويش حرام مي كند و قسم خوردن يكي از چيزهايي است كه بوسيله آن مي توان برخي از چيزها را كه بر ترك آن قسم خورده مي شود حرام و برخي كارها را كه بر انجام آن ، قسم خورده مي شود واجب قرار داد . و قسم اول كه تحريم تشريعي باشد حرام گناه است و قسم دوم تحريم از طريق قسم خوردن است و جايز و بي اشكال است . و تحريمي كه در اين آيه به پيامبر نسبت داده شده به قرينه آيات بعد و به قرينه ي مقام عصمت پيامبر از قسم دوم است و چنانكه از آيه بر مي آيد پيامبر به خاطر خوشنودي زنانش برخي از كارهايي را كه خدا برايش حلال كرده بود با سوگند خوردن بر خودش حرام كرد و خداوند در آيه وي را به خاطر اين كار مورد عتاب قرار داد و به گفته برخي مفسرين عتاب هم در واقع متوجه زنان آن حضرت است .
بر اين اساس روشن شد كه آيه با مقام عصمت و مصونيت آن حضرت از گناه و معصيت هيچ منافاتي نخواهد داشت .
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.